zondag 8 januari 2012

Reading


Dan had ons moeder vroeger toch gelijk.
Hoe ouder je wordt, hoe vaker je dat al eens durft toe te geven. Aan de ene kant kan je steeds vaker door het parenting-pantser van je ouders heen kijken, aan de andere kant ondervind je dat ze het wel eens bij het rechte eind hadden. Ik heb het even over boeken, nu.  Ik ben tussen de boeken opgegroeid. Mijn ouders zijn allebei lezers, ik werd heel vaak voorgelezen als kind en eenmaal ik de techniek onder de knie had, was er geen houden meer aan. Helemaal verdwijnen in een boek ? Al zo lang als ik me kan herinneren. We woonden in een klein dorp met een kleine bibliotheek en ik was trouwe klant. Wekelijks mijn kleine fiets op om een nieuwe voorraad te gaan halen. Ik verslond ze allemaal en mijn lievelingsboeken herhaalde ik jaarlijks. Tijdens de puberteit las ik lekker door, al zit je op een bepaald moment dan in een moeilijke leeftijd. Te oud voor de kinderboeken, te jong voor de volwassen lectuur. Als ik nu in de bibliotheek rondstruin, zie ik dat dat "probleem" ondertussen ook is opgelost, het gat in de markt is al lang gevuld. Vijftien à twintig jaar geleden was dat nog heel wat minder. En dan zit je bijvoorbeeld in het vierde middelbaar en krijg je de verplichte lectuurlijst mee. Ik zag er niet tegenop, uiteindelijk lees ik vlot en ik had andere (wiskunde-)zorgen. Ik las dus braaf de opgelegde boeken, maar eerlijk gezegd vond ik er niet veel aan.  Enter mijn moeder. Die het serieus op haar heupen kreeg van die leeslijst. En die verschillende keren verkondigde dat dat toch echt geen boeken waren voor onze leeftijd, dat ze ons zo de zin in lezen zouden ontnemen, dat er toch geschiktere lectuur moest zijn. En vooral : dat we die boeken nog niet konden "snappen". Kijk, dàt hoort een puber niet graag natuurlijk. Ik beweerde dat ik het allemaal best snapte, maar dat het gewoon geen mooie boeken waren, nàh. Verdere zorgen had ik er niet over, die tijd passeerde ook snel. Voor wiskundige breinen met een hekel aan lezen moet dat pas echt een rotklus geweest zijn, realiseer ik mij nu.
Zoveel jaren later blijken plots diezelfde auteurs van toen op mijn nachtkastje te liggen. En verslind ik bijvoorbeeld het werk van Renate Dorrestein. "Hart van steen" las ik in één ruk uit en "Is er hoop" was zo eenvoudig mooi. Mijn moeder glimlachte eens, toen ze de boeken hier bij mij per toeval zag liggen. Ze had gelijk. Er is voor alles een tijd. En nu is het mijn tijd om door te geven ... Ik lees al jaren trouw elke avond voor. Ze is nu 5 en ze kan al lezen. Het zit er gewoon in, simpelweg. En daar ben ik verschrikkelijk blij om.

5 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar stukje. Ik was ook een goede klant van de plaatselijke bib, al las en lees ik nooit 2 keer hetzelfde boek. Het leven is gewoon te kort om alle goede boeken te lezen die er bestaan.
    Van de verplichte boeken op school herinner ik mij ook dat die dikwijls behoorlijk zwaar en saai waren, al ontdekte ik ook pareltjes op die manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier eenzelfde bib-fanaat... en nog steeds, al zou ik er meer tijd voor willen hebben. Voor de Nederlandse les moest ik geen extra boeken lezen, ik ging ze halen in de bib, maakte een samenvatting op basis van wat ik mij herinnerde van het boek te lezen et voila! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zalig zo'n leesmicrobe. Alleen is ze doorgeven niet altijd zo simpel. Het lukt mij gewoon niet ze ook op Zoonlief te doen overslaan. Na negen jaar begin ik mij er stilaan bij neer te leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Veerle, dat kan ik me voorstellen, het moet er ook gewoon inzitten, genetica en alles hé. Zoonlief zal jou dan wellicht verbazen met dingen die hij jou kan leren !! Het brein is toch een mysterieus ding ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jaaaaren heb ik voorgelezen, maar ik heb toch maar één lezertje in huis. En zelfs zij vond het de eerste jaren niet leuk, dat lezen. Toen wou ze persé in de Kinder- en jeugdjury en kwam ineens alles goed.

    BeantwoordenVerwijderen