vrijdag 30 december 2011

Balans

Zij maakte haar balans op. En dat deed me denken aan de mijne.
De laatste jaren heb ik dat eigenlijk niet gedaan. Niet genoeg gedaan, zo besef ik nu. Terwijl zo'n jaarwisseling daar eigenlijk wel het perfecte moment voor is. Misschien is het omdat 2011 wel één van mijn woeligste jaren ooit was, dat ik er nu wel aan denk.

2011 begon erg gewoontjes, aan de oppervlakte dan. Ik kan me zelfs niet zoveel herinneren van de nieuwjaarsdagen toen. Ik denk dat het toen net wat kabbelde, dat vrij woelige beekje waarin ik toen (achteraf gezien) al aan 't varen was.
2011 was ...het jaar waarin ik besefte dat het over was. Die liefde. Het was een jaar met veel verdriet, hier zijn in een paar maanden meer tranen gevloeid dan ooit. Maar er was ook opluchting. En voldoening, omdat ik wist dat ik alles had gegeven en dat het genoeg was geweest.
En toen begon ik helemaal alleen opnieuw. En ik had daar eigenlijk best zin in, dus dat lukte wonderwel erg goed. 't Is dat een mens goed met zichzelf overeen moet komen hé, dan is 't leven toch een stuk makkelijker. Ik keerde terug naar mijn streek en het was alsof alles beetje bij beetje terug op z'n plaats viel. En toen was ik erg content plots, zo alleen ! Een vreemd, maar fijn gevoel. Het was een rare zomer, maar tegelijk heel leerzaam. Ik wist al dat ik een pak lieve vrienden had, maar dat werd dit jaar minstens nog eens zo hard bevestigd. Dankbaar ben ik daarom, ook om mijn familie. De clichés, maar o-zo-waar ...
En toen naderden de feestdagen en zette ik een kerstboom. En vierde ik een wel héél erg fijne kerst. Net op het moment dat je 't minst verwacht, gebeuren er soms de leukste dingen., zo blijkt nog maar eens :-) Zo op één dag van het nieuwe jaar verwijderd, heb ik wel erg veel zin in 2012. Ik ben nochtans vermoeid (koortsblaasjes jong, schrikwekkend gewoon) en ik zal niet met ontzettend veel energie aan dat nieuwe jaar beginnen. Dringend wat bijrusten is dan ook mijn allereerste goede voornemen voor het nieuwe jaar. Dat en genieten. Genieten. En genieten. 
Laat 2012 maar komen !


2 opmerkingen: